طراحی سایت با وردپرس یا طراحی سایت با برنامه‌نویسی؟

وردپرس بهتر است یا برنامه‌نویسی؟ نظر شما چیست؟ زمانی که قصد ایجاد یک سایت را دارید نمی‌توانید بر حسب علاقه شخصی یا توصیه افراد دیگر، انتخابی بین برنامه‌نویسی و وردپرس داشته باشید! هر دو روش معایب و مزیت‌های خود را دارند که در این مقاله به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.


در نظر داشته باشید که هر یک از روش‌های طراحی سایت با توجه به نیازها و اهداف شما از طراحی وبسایت مورد استفاده قرار می‌گیرند، حتی برخی مواقع ممکن است نیاز داشته باشید از وردپرس و یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی یه صورت همزمان استفاده کنید.


اگر قصد دارید از یک روش مطمئن برای راه‌اندازی یک سایت به منظور توسعه کسب‌وکار خود استفاده کنید و دانش لازم برای انتخاب بین وردپرس و برنامه نویسی را ندارید حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.


قبل از هر چیز بیایید نگاهی به آمار و ارقام استفاده از هرکدام این روش‌ها در جهان بپردازیم:


آمار و ارقام در رابطه با طراحی سایت با زبان‌های برنامه‌نویسی یا وردپرس.


قبل از اینکه بخواهیم درباره تفاوت طراحی سایت با وردپرس و کدنویسی صحبت کنیم، آمار و ارقام استفاده از هرکدام این روش‌ها را در جهان مورد بررسی قرار می‌دهیم:


1-     بر اساس آخرین داده‌ها، حدود 40% از تمام وبسایت‌های جهان با وردپرس طراحی شده‌اند.


2-     حدود 64% از تمام وبسایت‌هایی که باسیستم مدیریت محتوا طراحی شده‌اند، از وردپرس استفاده می‌کنند.


3-     بسیاری از وبسایت‌های معروف از وردپرس به عنوان سیستم مدیریت محتوا استفاده می‌کنند.


4-     امروزه وردپرس یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا است، اما برنامه‌نویسیان برای طراحی وبسایت از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی مانند HTML ,CSS ,JavaScript ,PHP نیز استفاده می‌کنند.


5-     امروزه محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی Python، JavaScript، Java، C# و PHP   هستند.


آمار استفاده از وردپرس


وردپرس چیست؟


وردپرس یکی از انواع سیستم مدیریت محتوا یا CMC است و امروزه قدرتمندترین و ساده‌ترین سازنده‌ی وبسایت است، این سیستم مدیریت محتوا همه‌کاره پلتفرمی بسیار عالی برای ایجاد محتوا و مدیریت آن برای هر نوع سایتی محسوب می‌شود، و با قابلیت‌های فراوانی مثل استفاده از قالب‌های اختصاصی و آماده روش عالی جهت راه‌اندازی وب‌سایت‌ها برای کسب‌وکار به‌شمار می‌آید.


طراحی سایت با وردپرس


مزیت‌های طراحی سایت با وردپرس کدامند؟


طراحی سایت با وردپرس دارای مزیت‌های زیادی است و از این‌رو آن را به یکی از سیستم‌های محبوب تبدیل کرده است. در ادامه به برخی از این مزیت‌ها اشاره می‌کنیم: ها ها‌ها



·   استفاده آسان: وردپرس دارای رابط گرافیگی ساده و کاربرپسندی است، که افراد بدون دانش برنامه‌نویسی نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.


·  انعطاف‌پذیری بالا: استفاده از افزونه‌ها ‌ها و پوسته‌های مختلف در وردپرس به کاربران این امکان را می‌دهد تا ویژگی‌های ‌های جدیدی به وبسایت خود افزوده و آنرا‌را‌را مطابق با نیاز خود سفارشی کنند.


·  توسعه‌ی سریع: به دلیل وجود ابزارهای کمکی و پوسته‌های ‌های آماده زمان توسعه‌ی ورد‌پرس در مقایسه با سایر روش‌ها بسیار کمتر است.


·   به روزرسانی آسان: وردپرس به‌روزرسانی‌های منظم ارائه می‌دهد که منجر به بهبود امنیت، رفع مشکلات و در اختیار داشتن امکانات جدید می‌شود.


·   پشتیبانی قوی: با توجه به اعتبار بالای وردپرس و جامعه بزرگ کاربری یک تیم پشتیبانی بسیار قوی و ماهر در دسترس است، که باعث می‌شود به سرعت به مشکلات خود پی ببرید.


·  بهینه سازی برای موتورهای جست‌وجو: وردپرس ابزارهایی برای بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جست‌وجو فراهم کرده است که این امر می‌تواند به بهبود رتبه‌بندی سایت در نتایج جستوجو کمک کند.


·  هزینه مناسب: طراحی سایت با وردپرس هزینه بسیار کمتری نسبت به طراحی سایت با استفاده از کدنویسی اختصاصی دارد.


·  قابلیت چندزبانه بودن: وردپرس این امکان را برای کاربران فراهم میکند تا بتوانند محتوای سایت را به چندین زبان ترجمه کنند.


این مزیت‌ها باعث شده است که وردپرس یکی از انتخاب‌های محبوب برای طراحی وبسایت باشد.


پیشنهاد مطالعه: طراحی سایت با هوش مصنوعی|معرفی ابزارهای مهم


معایب طراحی سایت با وردپرس کدامند؟


1-  محدودیت در طراحی سفارشی:


وردپرس ابزارهای طراحی سفارشی را محدود کرده و برخی از تغییرات پیچیده‌تر ممکن است که باعث شود طراحی سایت شما به محدودیت‌های خاصی برخورد کند.


2-  کندی در اجرا:


برخی از وبسایت‌های ساخته شده با وردپرس ممکن است در به کندی راه‌اندازی شوند، به خصوص اگر بهینه‌سازی مناسب انجام نشود. این امر ممکن است بر تجربه کاربری و SEO سایت تأثیر بگذارد.


3-  تأمین امانت:


به دلیل گستردگی استفاده از وردپرس، سایت‌های ساخته شده با این سیستم مدیریت محتوا به عنوان هدف اصلی هکرها قرار گرفته و نیاز به مدیریت دقیق امنیت دارند.


4- پیچیدگی کدهای تولید شده:


گاهی اوقات کدهای تولید شده توسط وردپرس پیچیده هستند و به‌سختی مدیریت می‌شوند، این امر به‌ویژه برای افرادی که آشنایی کمی با کدنویسی دارند باعث بروز مشکلاتی می‌شود..


5- وابستگی به افزونه‌ها:


افزونه‌ها بخش مهمی از قابلیت‌های وردپرس را تشکیل می‌دهند، اما وابستگی زیاد به این افزونه‌ها ممکن است باعث شود که در سایت شما در صورت تداخل افزونه‌ها، مشکلاتی به وجود آید.


6- ایجاد مشکلات با بروزرسانی:


به‌روزرسانی‌های پایداری برای وردپرس ارائه می‌شود، اما این به‌روزرسانی‌ها ممکن است منجر به ناسازگاری برخی از قالب‌ها و افزونه‌ها شوند به همین دلیل نیاز به مدیریت قوی دارند.ها


طراحی سایت با کدنویسی


برخی از افراد ترجیح می‌دهند از سیستم مدیریت محتوای منحصربه‌فرد خود استفاده کنند. در این روش، برنامه‌نویس با توجه به نیازها و خواسته‌های سایت، صفر تا صد سیستم مدیریت محتوا و قالب را دقیقا مطابق با سلیقه مشتری کدنویسی می‌کند. این روش نیز مزیت‌ها و معایبی دارد که در ادامه آن‌ها را بیان ‌می‌کنیم.


طراحی سایت با کدنویسی


‌ها


مزایای طراحی سایت با کدنویسی


طراحی سایت اختصاصی نسبت به طراحی سایت با وردپرس می‌تواند برخی مزیت‌ها و ویژگی‌های خاص داشته باشد. البته این تفاوت‌ها به نیازها، موارد کاربردی و اهداف شما بستگی دارد. در زیر چند مزیت اصلی طراحی سایت اختصاصی ذکر شده است:


اختصاصی بودن و کنترل کامل:


در طراحی اختصاصی، شما می‌توانید هر جزئی از سایت را به دلخواه خود تعیین کنید و از قابلیت کنترل کامل برخوردار باشید. هیچ محدودیتی در طراحی و اجرای ایده‌های خاص شما وجود ندارد.


عملکرد بهینه:


طراحی سایت اختصاصی معمولاً از نظر عملکرد و سرعت بهینه‌تر می‌باشد چرا که هر جزء از سایت به صورت دقیق برای نیازهای خاص شما بهینه‌سازی می‌شود.


امنیت بیشتر:


به دلیل کد نویسی اختصاصی، ممکن است امنیت سایت شما بیشتر باشد. در صورتی که کدهای شما منحصر به فرد باشند، هکرها سخت‌تر می‌توانند به سایت شما دسترسی داشته باشند.


گزینه‌های سفارشی:


شما می‌توانید تمامی گزینه‌ها و امکاناتی که برای سایت خود نیاز دارید را به صورت دقیق و سفارشی اضافه کنید.


عدم وابستگی به افزونه‌ها:


در وردپرس، برخی از ویژگی‌ها از طریق افزونه‌ها اضافه می‌شوند. در حالی که در طراحی اختصاصی معمولا نیازی به استفاده از افزونه‌های خارجی ندارید.


پیشنهاد مطالعه: طراحی سایت حرفه‌ای چگونه انجام می‌شود؟


معایب طراحی سایت با کدنویسی


هزینه بالا:


طراحی سایت اختصاصی ممکن است به دلیل نیاز به توسعه‌دهندگان حرفه‌ای و زمان بیشتر، هزینه بیشتری نسبت به استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس داشته باشد.


زمان مصرفی بیشتر:


طراحی سایت اختصاصی نیازمند زمان بیشتری برای تحقیق، توسعه و تست است. این ممکن است زمان اجرای پروژه را افزایش دهد.


به‌روزرسانی و نگهداری دشوارتر:


ازآنجا که کد سایت به طور اختصاصی نوشته شده است، به‌روزرسانی‌ها و نگهداری از آن ممکن است پیچیده‌تر باشد. این امر نیاز به توسعه‌دهندگان خاص و دانش فنی دارد.


وابستگی به توسعه‌دهنده:


در صورتی که سایت توسط یک توسعه‌دهنده خاص ساخته شده باشد، وابستگی به او در مورد تغییرات و به‌روزرسانی‌ها افزایش می‌یابد. این ممکن است مشکلاتی را در صورت عدم دسترسی به توسعه‌دهنده ایجاد کند.


کمبود افزونه‌ها و امکانات:


ممکن است برخی از افزونه‌ها و امکاناتی که در سیستم‌های مدیریت محتوا وجود دارند، در یک سایت اختصاصی موجود نباشند و برای دسترسی به آن‌ها نیاز به کدهای اختصاصی باشد.


پیچیدگی توسعه و فرآیند تست:


به دلیل پیچیدگی بالا و کد نویسی اختصاصی، فرآیند توسعه و تست ممکن است پیچیده‌تر باشد که موجب افزایش زمان و هزینه پروژه می‌شود.


عدم به‌اشتراک‌گذاری در جامعه:


در سیستم‌های مدیریت محتوا متن‌باز مانند وردپرس، اطلاعات و تجربیات جامعه توسعه‌دهندگان به بهتر شدن سیستم کمک می‌کند. در حالی که در طراحی اختصاصی، این مزیت به اندازه کمتری وجود دارد.


 بالاخره کدام را انتخاب کنیم؟ طراحی سایت با وردپرس یا زبان‌های برنامه‌نویسی‌ها÷÷÷÷÷÷÷÷÷


همانطور که بیان شد، هر دو روش مزیت‌ها و معایبی دارند که با توجه به هدف سایت، کسب‌وکار و شرایطی که دارید، انتخاب شما می‌تواند متفاوت باشد، وردپرس یک گزینه‌ی عالی و مناسب در پیاده‌سازی و راه‌اندازی سایت با صرف کم‌ترین هزینه در سریع‌ترین زمان با بازده بسیار بالا، و مناسب برای افراد بدون دانش تخصصی است.


بهتر است بدانید که، وردپرس انتخاب مناسبی برای آینده یک سایت پربازدید و محبوب نیست، زیرا به‌دلیل حجم کدها و ترافیک‌های ایجاد شده سرعت و عملکرد بسیار کاهش یافته و باعث بروز مشکلاتی خواهد شد، همچنین امنیت یک سایت وردپرسی به اندازه یک سایت که به صورت کدنویسی طراحی شده است نمی‌باشد.


اگر از ابتدای راه‌اندازی کیفیت و حرفه‌ای بودن سایت برایتان بسیار مهم است، دانش لازم و کافی در زمینه‌ی برنامه‌نویسی دارید و هزینه و زمان برایتان مهم نیست، طراحی اختصاصی با مزیت‌هایی که دارد و قابلیت رشد آن در آینده می‌‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.