بک‌لینک چیست

بک‌لینک چیست و چگونه یک بک‌لینک ‌سازی اصولی انجام دهیم؟

در این مقاله، توضیح خواهیم داد که بک‌لینک چیست، چرا برای سئو بسیار مهم است و چرا برای موفقیت کسب‌وکار آنلاین شما ضروری است. شما یاد خواهید گرفت که چگونه بک‌لینک‌های رقبای خود را تجزیه‌وتحلیل کنید و چگونه آنها را به سایت خود برسانید.

بک‌لینک چیست و چگونه یک بک‌لینک ‌سازی اصولی انجام دهیم؟

بک‌لینک به معنی اتصال یک وب‌سایت به وب‌سایت دیگر است، این کلمه یکی از پرکاربردترین اصطلاحات در دنیای سئو و بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو است. در مقاله سئو چیست به طور کامل درباره سئو سایت صحبت کردیم. بسیاری از وبلاگ‌نویسان که به‌تازگی وبلاگ یا وب‌سایتی را راه‌اندازی کرده‌اند، اغلب در درک مفهوم اصطلاح "backlink" مشکل دارند. در این مقاله، توضیح خواهیم داد که بک‌لینک چیست، چرا برای سئو بسیار مهم است و چرا برای موفقیت کسب‌وکار آنلاین شما ضروری است. شما یاد خواهید گرفت که چگونه بک‌لینک‌های رقبای خود را تجزیه‌وتحلیل کنید و چگونه آنها را به سایت خود برسانید.

چگونه بک‌لینک‌ها در سئو سایت مؤثر هستند؟

موتورهای جستجو مانند گوگل از بک‌لینک به‌عنوان سیگنال رتبه‌بندی استفاده می‌کنند، زیرا آنها معتقدند وقتی وب‌سایتی به وب‌سایت دیگر لینک می‌شود، محتوای صفحه آن قابل‌توجه است، در نتیجه بک‌لینک‌های باکیفیت می‌توانند به افزایش رتبه سایت و نمایان‌شدن آنها در نتایج موتورهای جستجو کمک کنند.

گوگل صفحات را بر اساس تخصص، معتبر بودن و قابل‌اطمینان بودن آن و امتیاز E-A-T رتبه‌بندی می‌کند. برای اینکه گوگل یک صفحه را در رتبه بالایی قرار دهد، باید مطمئن شود که دیگران محتوای صفحه را باارزش می‌دانند و یکی از راه‌های تشخیص این موضوع توسط گوگل، درنظرگرفتن تعداد و کیفیت بک‌لینک‌هایی است که به وب‌سایت مدنظر اشاره می‌کنند.

موتورهای جستجو مانند گوگل از بک‌لینک به‌عنوان سیگنال رتبه‌بندی استفاده می‌کنند، زیرا آنها معتقدند وقتی وب‌سایتی به وب‌سایت دیگر لینک می‌شود، محتوای صفحه آن قابل‌توجه است، در نتیجه بک‌لینک‌های باکیفیت می‌توانند به افزایش رتبه سایت و نمایان‌شدن آنها در نتایج موتورهای جستجو کمک کنند.

گوگل صفحات را بر اساس تخصص، معتبر بودن و قابل‌اطمینان بودن آن و امتیاز E-A-T رتبه‌بندی می‌کند. برای اینکه گوگل یک صفحه را در رتبه بالایی قرار دهد، باید مطمئن شود که دیگران محتوای صفحه را باارزش می‌دانند و یکی از راه‌های تشخیص این موضوع توسط گوگل، درنظرگرفتن تعداد و کیفیت بک‌لینک‌هایی است که به وب‌سایت مدنظر اشاره می‌کنند.

• بک‌لینک‌ها می‌توانند رتبه سایت شما را بهبود بخشند

بدون بک‌لینک‌های عالی که به سایت شما اشاره می‌کنند، اعتبار خود را از دست می‌دهید که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی است! بک‌لینک‌ها نشان می‌دهند که شما یک مرجع قابل‌اعتماد در کسب‌وکار خود هستید و شایسته کسب رتبه بالا برای کلمات کلیدی مرتبط با تجارت خود هستید.

• گوگل صفحات جدید را از طریق بک‌لینک پیدا می‌کند

خزنده‌های گوگل (Googlebot) از بک‌لینک‌ها برای یافتن صفحات جدید در وب استفاده می‌کند. این یکی از راه‌های اصلی پیداکردن، خزیدن و ایندکس محتوا است؛ بنابراین دریافت بک‌لینک از یک منبع قابل‌اعتماد، به ایندکس‌شدن سریع‌تر محتوای شما توسط گوگل کمک می‌کند.

• بک‌لینک‌ها اعتماد و اعتبار وب‌سایت شما را افزایش می‌دهند.

داشتن بک‌لینک‌های باکیفیت از منابع معتبر و قابل‌اعتماد به سایت شما برای کسب رتبه بالاتر کمک می‌کند، برای درک بهتر موضوع فرض کنید شما صاحب یک استارتاپ فناوری هستید و افراد زیادی از کسب‌وکار شما (هنوز) اطلاعی نداشته باشند، اگر بتوانید پوشش خبری و بک‌لینکی از zoomit.ir داشته باشید، می‌توانید کسب و کار خود را به افراد زیادی معرفی کنید.

• بک‌لینک‌ها ترافیک ارجاعی به صفحه شما ارسال می‌کنند

به بیان ساده، هدف از بک‌لینک بردن مرورگرهای وب از صفحه A به صفحه B است، نه‌تنها در یک وب‌سایت، بلکه بین وب‌سایت‌های مختلف. بک‌لینک‌های عالی ترافیک ارزشمندی را به صفحه شما ارسال می‌کنند. اگر به مثال بالا برگردیم، پوشش مطبوعاتی مربوطه می‌تواند خوانندگان علاقه‌مند را به سایت شما بفرستد و برند شما را به مخاطبان جدیدی که می‌توانند به مشتریان تبدیل شوند، معرفی کنند.

معرفی جامع انواع بک‌لینک و تأثیر آنها بر سئو

دو نوع اصلی بک‌لینک وجود دارد که یکی از آنها ارزش بیشتری نسبت به دیگری دارد

• بک‌لینک‌های Nofollow

یک برچسب Nofollow به موتورهای جستجو می‌گویند که پیوندی را نادیده بگیرند. بک‌لینک‌های نو فالو هیچ ارزشی را از یک سایت به سایت دیگر منتقل نمی‌کنند؛ بنابراین به طور معمول آنها در بهبود رتبه سایت در گوگل مؤثر نیستند.

• بک‌لینک‌های‌ Dofollow

از نوع بک‌لینک‌هایی هستند که همه می‌خواهند داشته باشند. فقط به‌خاطر داشته باشید که بک‌لینک‌های سایت‌های معتبر با ارزشی‌ترین هستند. این نوع بک‌لینک می‌تواند به بهبود رتبه سایت شما کمک کند. بااین‌حال بک‌لینک‌هایی از این نوع وجود دارند که بد یا "سمی" تلقی می‌شوند. این پیوندها از سایت‌های ضعیف، اسپم و نامرتبط می‌آیند و می‌تواند به سئو سایت شما آسیب شدیدی وارد کند! این امر ممکن است باعث شود Google سایت شما را مجازات یا حتی از ایندکس خارج کند. به‌خاطر داشته باشید، این کیفیت بک‌لینک است که روی افزایش رتبه تأثیر دارد، نه تعداد آن!

• بک‌لینک‌های اسپانسری (Sponsored backlink)

گاهی اوقات، ممکن است برای تبلیغ بخشی از محتوای خود یا ارسال بررسی یکی از محصولات خود به یک شرکت وابسته یا تأثیرگذار پول بپردازید.

اگر با یک بک‌لینک پول یا محصول یا خدماتی مبادله شده است، باید ویژگی "rel=sponsored" به‌منظور اطلاع‌رسانی به گوگل اضافه شود. این ویژگی از تأثیر منفی بک‌لینک‌ها بر روی سایت شما جلوگیری می‌کند؛ بنابراین اگر با یک شرکت وابسته کار می‌کنید، باید از این ویژگی برای بک‌لینک‌های اسپانسری استفاده کنید.

• بک‌لینک‌های UGC

بک‌لینک‌های UGC (محتوای تولید شده توسط کاربر) در سال 2019 معرفی شد، این بک‌لینک‌ها از مواردی مانند انجمن‌ها و نظرات وبلاگ می‌آیند به گوگل اطلاع می‌دهد که پیوند توسط یک کاربر مدیر وب‌سایت قرار داده شده است.

چه موقع باید شروع به ساخت بک‌لینک کنیم؟

قبل از ایجاد بک‌لینک، وب‌سایت شما باید یک فونداسیون قوی داشته باشد. در این صورت لینک‌سازی‌ها و در نهایت فعالیت‌های سئو خارجی شما مؤثرتر خواهد بود و باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان شما می‌شود.

مواردی که قبل از لینک بیل دینگ می‌بایست انجام دهید عبارت‌اند از (عمده این موارد مربوط به سئو داخلی و تکنیکال می‌شود):

1. تمام مشکلات فنی سایت را به‌منظور بهبود تجربه کاربری رفع کنید

مشکلات فنی و تکنیکال سئو می‌تواند به تجربه کاربری صدمه وارد کند و تجربه کاربری، ارتباط مستقیم با رتبه‌بندی دارد. این مرحله را به‌عنوان پایه و اساس فرایند سئو در نظر بگیرید. زیرا وب‌سایتی که مشکلات فنی دارد، لینک‌سازی برای آن تأثیر چندانی ندارد و در نتیجه شما هزینه بیشتری پرداخت خواهید کرد. برخی از موارد فنی که باید آن‌ها را در نظر بگیرید عبارت‌اند از: سرعت بارگذاری سایت، سازگاری با موبایل، محتوای تکراری، خطاهای کنونی کال، متای تکراری، استفاده نادرست از دستورالعمل‌ها (نو ایندکس، نو فالو و ...).

2. یک ساختار قوی برای وب‌سایت خود ایجاد کنید

ایجاد یک ساختار قوی و هوشمند می‌تواند تأثیر لینک‌سازی شما را چندین برابر کند. در یک استراتژی هوشمندانه می‌توان یک صفحه هاب یا پیلار پیج با توانایی جذب لینک بالا ساخت و از این صفحه به صفحات مهم سایت از جمله صفحه اصلی، محصولات، دسته‌بندی و ... لینک داخلی قرارداد. این روش یک رویکرد کاملاً ایمن است.

علاوه بر این، ایجاد یک ساختار منظم و قوی منجر به خزیدن بهتر سایت توسط ربات‌های گوگل و ایندکس بهتر صفحات می‌شود. همچنین ساختار مناسب سایت تجربه کاربری بهتر و دسترسی آسان‌تر کاربر به صفحات وب‌سایت را فراهم می‌کند.

ویژگی‌های بک‌لینک مناسب برای سئو

همه بک‌لینک‌ها یکسان ایجاد نمی‌شوند؛ بنابراین مهم است بدانید که بک‌لینک باکیفیت چه ویژگی‌هایی دارد. در اینجا به چند مورد اشاره می‌کنیم:

اصلی‌ترین هدف شما از انتخاب یک سایت برای لینک بیل دینگ باید به‌دست‌آوردن بک‌لینک‌هایی باشد که با وب‌سایت شما ارتباط موضوعی داشته باشد، اما در حالت کلی همه بک‌لینک‌های یک وب‌سایت نمی‌تواند 100% مرتبط باشد.

درصدی از وب‌سایت‌های لینک دهنده می‌بایست ارتباط کمتری با وب‌سایت مقصد داشته باشند. حتی باید برخی از بک‌لینک‌ها از وب‌سایت‌های عمومی گرفته شده باشد تا پروفایل بک‌لینک شما طبیعی به نظر برسد.

• میزان اعتبار سایت

هرچقدر یک سایت اعتبار بالاتری داشته باشد، نتایج بهتری می‌گیرد. باتوجه‌به الگوریتم پیج رنک، دریافت بک‌لینک از سایت‌های معتبر باعث انتقال قدرت آن دامنه به وب‌سایت مقصد می‌شود. اعتبار یک وب‌سایت به کیفیت و تعداد بک‌لینک‌های اشاره شده به آن بستگی دارد. برای سنجش اعتبار یک وب‌سایت می‌توانید از ابزارهایی مانند ahrefs استفاده کنید.

• ایجاد ترافیک ارجاعی به وب‌سایت

بک‌لینک‌های شما همواره باید تا حد قابل قبولی ترافیک ارجاعی به وب‌سایت شما ارسال کنند. کلیک روی بک‌لینک می‌تواند تأثیر آن را بیشتر کند. قطعاً بک‌لینکی که از یک سایت پرترافیک به‌دست‌آمده باارزش‌تر است.

• گرفتن بک‌لینک از وب‌سایت‌های معتبر‌

هرچه گرفتن بک‌لینک سخت‌تر باشد، قطعاً ارزش بیشتری نیز دارد. همه می‌توانند با ایجاد یک وبلاگ به سایت خود لینک دهند، اما وب‌سایت‌های معتبر که محتوای قوی‌تری نیز دارند، به این سادگی‌ها به سایت شما لینک نمی‌دهند. یکی از راه‌های متداول دریافت بک‌لینک از این سایت‌ها خرید رپرتاژ آگهی است.

• کیفیت لینک‌های خروجی وب‌سایت‌های لینک دهنده

وب‌سایت‌هایی که اعتبار و کیفیت محتوای بالاتری دارند، فقط به منابع باکیفیت مرتبط می‌شوند. قبل از دریافت لینک از یک وب‌سایت موارد زیر را بررسی کنید.

آیا پیوندهای خارجی آن‌ها مرتبط هستند؟

این لینک‌های خارجی آن‌ها به وب‌سایت‌های معتبر هستند؟

چه تعداد لینک به سایت‌های بیرونی دارند؟

• داشتن سرعت ایندکس بالا

مهم‌ترین نکته یک بک‌لینک خوب سرعت ایندکس آن است. هرچه وب‌سایت اعتبار بالاتر و محتوای قوی‌تری داشته باشد، سریع‌تر ایندکس خواهد شد. اگر یک لینک شما ایندکس نشود، هیچ ارزشی نخواهد داشت. گوگل معمولاً بک‌لینک‌های ضعیف و یا دارای محتوای ضعیف را ایندکس نمی‌کند. پس زمان و هزینه خود را صرف دریافت بک‌لینک‌های قدرتمند کنید.

معرفی بک‌لینک‌های مخرب که به سئو سایت شما آسیب وارد می‌کنند

برخی از بک‌لینک‌ها وجود دارند که در صورت لینک‌شدن به سایت شما، دامنه آن را در معرض ریسک پنالتی یا الگوریتمی قرار می‌دهد. این بک‌لینک‌ها عبارت‌اند از:

• بک‌لینک‌های نامرتبط با محتوای وب‌سایت شما

بک‌لینک‌های دریافتی شما باید از سایت‌های مرتبط یا حداقل عمومی باشد. دریافت بک‌لینک از وب‌سایتی که هیچ ربطی به وب‌سایت شما ندارد می‌تواند گوگل را نسبت به لینک‌سازی شما مشکوک کند.

• دریافت بک‌لینک از سایت‌های فروشنده لینک

شاید شما هم با این نوع سایت‌ها برخورد کرده باشید. سایت‌هایی وجود دارند که در ازای مبلغی لینک سایت شما را در ساید بار یا فوتر سایت خود قرار می‌دهند. دریافت بک‌لینک از این سایت‌ها ریسک بالایی دارد و خرید بک‌لینک از آن‌ها برای افراد مبتدی توصیه نمی‌شود. این وب‌سایت‌ها دارای ویژگی‌های زیر هستند:

1- لینک‌های خارجی زیادی در صفحه اصلی آن‌ها وجود دارد. در سایت‌های نرمال معمولاً این تعداد لینک خارجی وجود ندارد.

2- لینک‌های خروجی با موضوع سایت ارتباطی ندارد.

3- محتوای این وب‌سایت‌ها معمولاً ضعیف هستند.

3- محتوای این وب‌سایت‌ها معمولاً ضعیف هستند.

یکی از ساده‌ترین راه‌های دریافت بک‌لینک، استفاده از کامنت و نظردهی در وبلاگ‌های وب‌سایت‌ها است. بک‌لینک‌های این نوع رایگان در نظر گرفته می‌شوند. معمولاً در این صفحات افراد زیادی برای ثبت بک‌لینک مراجعه می‌کنند. اکثر این سایت‌ها ضعیف و اسپم هستند و قرارگرفتن لینک شما در این سایت‌ها ریسک بالایی دارد.

• بک‌لینک‌های ساید بار و فوتر

اگرچه این مدل بک‌لینک‌ها همچنان مؤثر هستند، اما استفاده از آن‌ها ریسک بالایی دارد. فروشندگان این لینک‌ها تنها به معرفی لینک‌های قدرتمند نمی‌پردازند؛ بلکه سایر لینک‌ها را بدون توجه به محتوا و ارزشمندبودن سایت نیز معرفی می‌کنند؛ بنابراین ممکن است که لینک شما در کنار لینک‌های ضعیف یا اسپم قرار گیرد.

نکته دیگری که در مورد این لینک‌ها وجود دارد این است که ساید بار یا فوتر در تمام صفحات سایت تکرار می‌شود و در صورتی که شما از کلمه کلیدی به‌عنوان انکر تکست استفاده کنید، خطر و ریسک پنالتی گوگل بالا می‌رود.

نکته دیگری که در مورد این لینک‌ها وجود دارد این است که ساید بار یا فوتر در تمام صفحات سایت تکرار می‌شود و در صورتی که شما از کلمه کلیدی به‌عنوان انکر تکست استفاده کنید، خطر و ریسک پنالتی گوگل بالا می‌رود.

• بک‌لینک‌های خودکار

ابزارهایی وجود دارند که می‌توانند به طور خودکار و به تعداد زیاد برای یک وب‌سایت بک‌لینک ایجاد کنند. برای پیوند مستقیم به وب‌سایت خود باید از استفاده از این ابزارها اجتناب کنید. اکثر بک‌لینک‌هایی که با این ابزارها ساخته می‌شوند اسپم هستند و احتمال پنالتی شدن وب‌سایت شما را بالا می‌برند.

نکات حائز توجه دررابطه‌با بک‌لینک‌ها

1- کاهش تعداد بک‌لینک‌های شما تا حدودی طبیعی است. دریافت بک‌لینک یک فرایند دائمی است و شما همیشه باید برای کسب بک‌لینک اقدام کنید.

2 - سرچ کنسول گوگل گزارشی از بک‌لینک‌های سایت شما را نشان می‌دهد. اگر بک‌لینکی در این لیست وجود ندارد احتمالاً یا ایندکس نشده و یا در این گزارش آورده نشده است.

3- بک‌لینک‌ها همچنان برای سئو جزء مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی هستند. بک‌لینکی باعث بهبود رتبه سایت شما می‌شود که از سایت‌های معتبر و قوی و به‌صورت طبیعی دریافت شده باشد. (یا طبیعی جلوه داده شود!!)

4- بک‌لینک‌های نو فالو، pagerank را انتقال نمی‌دهند؛ ولی به طبیعی جلوه‌دادن فرایند لینک‌سازی شما کمک می‌کنند.

5- تعداد بک‌لینک‌های موردنیاز شما به سطح رقابت در صنعت شما بستگی دارد. با استفاده از ابزار ahrefs می‌توانید این اطلاعات را به دست آورید.

در این مقاله سعی کردیم تمام نکات مربوط به بک‌لینک و لینک بیل دینگ را بیان کنیم. امیدواریم موردتوجه شما قرار گرفته باشد.

ارائه بک‌لینک‌های پایه‌ای و معرفی چندین ابزار برای آنالیز بک‌لینک رقبا

هر و ب‌سایت عادی باید از بک‌لینک‌های پایه‌ای و بنیادی بهره‌مند باشد، استفاده از این بک‌لینک‌ها برای وب‌سایت شما اعتماد و اعتبار ایجاد می‌کند، به‌منظور استفاده از بک‌لینک‌های بنیادی باید از برند، انکر تکست یا URL استفاده کنید. اقدامات ضروری به‌منظور استفاده از بک‌لینک‌های پایه‌ای عبارت‌اند از:

• عضویت در شبکه‌های اجتماعی

اولین کاری که شما می‌بایست انجام دهید این است که در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر، لینکدین، پینترست و اینستاگرام عضو شوید و در آن‌ها فعالیت کنید، به طور مثال می‌توانید مطالب و صفحات وب‌سایت خود را در این پلتفرم‌ها به اشتراک بگذارید. این کار می‌تواند برای شما ترافیک ارجاعی نیز به وجود آورد. هر چه این لینک‌ها را کاربران بیشتری لایک، کامنت و یا کلیک کنند، تأثیرگذاری آن‌ها نیز بیشتر خواهد شد. به این امر به‌اصطلاح سوش یال سیگنال نیز گفته می‌شود.

• ثبت لینک در دایرکت‌های مربوطه

دریافت بک‌لینک از بیشتر دایرکت‌ها تأثیر چندانی ندارد. اما در برخی موارد این‌گونه نیست، اگر در دایرکت صفحاتی که محتوای ارزشمند دارند و موضوع آنها مرتبط با کسب‌وکار شماست لینک قرار دهید یک لینک بسیار مفید ایجاد کرده‌اید.

• درج کامنت در وبلاگ‌های مرتبط

بسیاری از کارشناسان سئو به دلیل نو فالو بودن این لینک‌ها از ساخت آنها صرف‌نظر می‌کنند درحالی‌که این بک‌لینک‌ها به دلایل زیر همچنان می‌توانند تأثیرگذار باشند:

 قرارگرفتن لینک شما در کنار لینک‌های مرتبط دیگر

 تنوع‌سازی در انکر تکست

 دریافت تعدادی ترافیک ارجاعی

 تعادل در داشتن تعداد لینک‌های فالو و نو فالو

نکته مهم در ثبت کامنت این است که کامنت شما می‌بایست ارزشمند و کاملاً مرتبط با متن صفحه باشد تا هم مورد تأیید قرار بگیرد و هم تأثیرگذاری آن بیشتر شود.

• دریافت بک‌لینک از انجمن‌های مرتبط

فعالیت در فروم و انجمن‌های مرتبط یکی از راه‌های عالی برای شناخت برند شما است. برخی از انجمن‌ها اجازه درج بک‌لینک را به شما می‌دهند که برخی از آن‌ها فالو و برخی دیگر نو فالو هستند. در گروه‌های مرتبط با حوزه کاری خود فعالیت کنید و نام برند و خدمات خود را در آنجا ذکر کنید. برای یافتن فروم‌های مرتبط با حوزه کاری خود دستور زیر را در گوگل تایپ کنید :

سپس نتایج گوگل را بررسی کرده و تعدادی از آن‌ها را باز کنید، در فروم‌ها ثبت‌نام کنید و پروفایل خود را تکمیل کنید.

لینک های پروفایل به صورت URL است؛ بنابراین برای تاثیرگذاری بیشتر در بیوگرافی یک معرفی از خدمات خود را بنویسید و حتما کلمه کلیدی را درون متن آن قرار دهید. به قرار گرفتن لینک در کنار کلمه کلیدی Co-Occurrence گفته می شود که از روش های جدید لینک سازی می باشد.

حتماً قوانین و مقررات فروم‌ها را رعایت کنید تا از آن‌ها اخراج نشوید. تعداد دوستان خود را در این انجمن‌ها افزایش دهید تا بیشتر دیده شوید و به‌مرور مطالب بیشتری را در انجمن به اشتراک بگذارید.

• استفاده از بک‌لینک‌های قدرتمند

استفاده از بک‌لینک‌های قدرتمند در نتایج شما تأثیر زیادی دارند؛ زیرا اولاً معتبر هستند ثانیاً مرتبط بامحتوای وب‌سایت شما هستند.

• استفاده از امکان رپرتاژ آگهی

رپرتاژ تبلیغات یکی از متداول‌ترین و قدرتمندترین روش‌های لینک بیل دینگ است، در این روش می‌توانید مقاله یا خبری را در وب‌سایت مورد اعتماد درج کرده و لینک‌های خود را با پرداخت هزینه در متن آن قرار دهید. این نوع لینک بیل دینگ به دلیل قدرت و قابلیت اطمینان بالای سایت میزبان و همچنین قراردادن لینک در داخل متن و دنبال‌کردن آن از ارزش بالایی برخوردار است.

• استفاده از روش یکپارچه‌سازی دامنه‌ها

در این روش شما دامنه‌های منقضی شده مرتبط با کسب‌وکار خود را پیدا می‌کنید و آن‌ها را به دامنه خود ریدایرکت می‌کنید. نکته بسیار مهم دراین‌رابطه این است که دامنه باید کاملاً با سایت شما مرتبط باشد.

• استفاده از تکنیک‌های کلاه خاکستری

تکنیک‌های کلاه خاکستری به تکنیک‌هایی گفته می‌شود که خلاف مقررات گوگل است. اما به‌گونه‌ای عمل می‌کنیم که گوگل متوجه مصنوعی بودن آن‌ها نشود. استفاده از این تکنیک‌ها در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌کنند؛ اما خطرات خاص خود را نیز دارند. یکی از این تکنیک‌ها استفاده از سایت‌های web.2.0 است. در این سایت‌ها شما روی محتوای خود کنترل دارید و می‌توانید با هر عبارتی به وب‌سایتتان بک‌لینک بدهید. مدل کم‌خطر استفاده از این وب‌سایت‌ها، درنظرگرفتن آن‌ها در لایه دوم لینک‌سازی است.

• معرفی تعدادی ابزار برای تجزیه‌وتحلیل بک‌لینک رقبا

مطمئناً می‌دانید که آنالیز بک‌لینک رقبا و بک‌لینک‌های سایت خودتان به‌صورت دستی کار پیچیده و بسیار زمان‌بری است؛ چون ممکن است سایت رقیب بک‌لینک‌های زیادی داشته باشد. به همین خاطر به ابزارهای آنالیز بک‌لینک نیاز داریم تا این کار را به‌راحتی و در سریع‌ترین زمان انجام دهند. در ادامه بهترین و پرکاربردترین ابزارهای آنالیز بک‌لینک رقبا و بررسی پروفایل بک‌لینک در سال 2022 را به شما معرفی می‌کنیم

• Majestic SEO

قابلیت آنالیز بک‌لینک رقبا در ابزار MAJESTIC SEO با کراولی‌های خود این ابزار انجام می گردد به همین دلیل از داده های شخص ثالث استفاده نمی کند. این ابزار این امکان را برای شما فراهم میکند تا آدرس IP دامنه هایی که به سایت شما یا سایت های رقیب لینک داده اند را پیدا بکنید همچنین انکرتکست‌ها و لینک هایی که می توانید دنبال بکنید را نیز به شما نشان میدهد. این ابزار رایگان است اما برای استفاده از امکانات بیشتر باید نسخه پولی آن را تهیه کنید .

• Ahrefs: بهترین ابزار آنالیز بک‌لینک

Ahrefs یکی از بهترین ابزارهای سئو است که شرکت شما می‌تواند از آن استفاده کند. این ابزار در بین شرکت‌هایی که به دنبال یک آنالیز یک لینک باکیفیت بالا هستند، محبوب است Ahrefs داده‌های فراوانی را ارائه می‌دهد که می‌تواند به شما در مدیریت و کسب بک‌لینک کمک کند. شما می‌توانید URL سایت خود یا سایت رقیب را وارد کنید تا اطلاعات جامعی از پروفایل بک‌لینک آن به دست بیاورید.

Ahrefs به شما این امکان را می‌دهد تا پیوندهای جدید، خراب و ازدست‌رفته، آی‌پی‌های لینک دهنده و حتی مناطق جغرافیایی به لینک‌های اشاره شده به یک سایت را نیز مشاهده کنید. این ابزار شما را قادر می‌سازد تا پروفایل‌های لینک‌های پشتیبان را تحت‌نظر داشته باشید. شما شاهد رشد و کاهش بک‌لینک‌های خود، و همچنین ترافیک ارگانیکی که از هر صفحه بازدید می‌کند، خواهید بود.

Ahrefs به شما کمک می‌کند ببینید کدام صفحات سایت شما بک‌لینک بیشتری دریافت کرده‌اند. همچنین با این ابزار می‌توانید انکر تکست بک‌لینک‌ها را نیز آنالیز کنید.

به‌طورکلی، Ahrefs داده‌های باکیفیت را در بک‌لینک‌ها قرار می‌دهد. چه بخواهید به بک‌لینک‌های خود نگاه کنید و چه رقبا، اطلاعات مفیدی به دست خواهید آورد که به شما کمک می‌کند استراتژی خود را برای انتخاب بک‌لینک بهبود دهید.

• SEMRUSH

SEMRUSH یکی از بهترین ابزارهای آنالیز بک‌لینک رقباست. شما می‌توانید هر URL ای را وارد کنید و تمام اطلاعات مربوط به لینک‌های آن URL را دریافت کنید، مثلاً چه سایت‌هایی به آن لینک داده‌اند، تعداد لینک‌ها و غیره. SEMRUSH پولی است؛ اما پیشنهاد می‌کنیم که برای کسب اطلاعات دقیق درباره سایت رقبایتان حتماً این اکانت را بخرید.

• Cognitive SEO

Cognitive SEO یکی از قدرتمندترین ابزارهای سئو است که ویژگی‌های بسیاری دارد. با این ابزار شما می‌توانید اعلان‌هایی را تنظیم کنید تا هر زمان که مطلبی درباره سایت شما یا رقیب منتشر شد، بلافاصله از آن مطلع شوید. این اعلان‌ها مستقیماً به صندوق ورودی شما تحویل داده می‌شوند.

یکی از بهترین امکانات Cognitive seo چک‌کردن بک‌لینک‌های پروفایلی سایت شما و رقیب است. این ابزار اطلاعاتی مانند تاریخ بک‌لینک، روند رشد، فالو و نوفالو بودن، خرابی لینک و سرعت آن را در اختیار شما قرار می‌دهد.

• Kerboo

یکی از پرکاربردترین ابزارهای آنالیز بک‌لینک رقبا و سایت خودتان kerboo است. شما با kerboo می‌توانید لیستی از لینک‌هایی که برایتان اهمیت زیادی دارند و می‌خواهید آنها را نگه دارید درست کنید. با فعال‌کردن این سیستم این لینک‌ها به طور خودکار روزانه بررسی می‌شوند و اگر به هر دلیلی لینکی قطع شود یا نوفالو شود به شما اطلاع داده خواهد شد. اگر قصد خرید بک‌لینک دارید، این ابزار خیلی به شما کمک می‌کند.

یکی دیگر از قابلیت‌های مهم kerboo چک‌کردن بک‌لینک‌های پروفایلی نامناسب است. با این ابزار می‌توانید بک‌لینک‌های پروفایلی نامناسب را برای همیشه پاک و آنها را کنترل کنید.

• Open Site Explorer

Open Site Explorer یکی از ابزارهای مفید MOZ است که امکانات زیادی برای آنالیز بک‌لینک رقبا در اختیار شما قرار می‌دهد. این ابزار اطلاعاتی مانند تعداد لینک‌های سایت رقیب، دامین آتوریتی (DA)، اسپم اسکور و لینک‌های جدید به شما می‌دهد.

چنین اطلاعات مهمی را با داشتن اکانت رایگان می‌توانید داشته باشید؛ اما اکانت پولی Open Site Explorer امکان ایجاد گزارش نامحدود را به شما می‌دهد.

• Backlink Watch

با ابزار Backlink Watch می‌توانید رقبای خود را به طور نامحسوس مدنظر داشته باشید! شما می‌توانید اطلاعاتی مانند تعداد بک‌لینک‌ها، انکر تکست‌های استفاده شده، اعتبار صفحه، امکان مرتب‌کردن لینک‌ها بر اساس فالو و نو فالو بودن را با این ابزار به دست آورید. Backlink Watch با آنکه یکی از بهترین ابزارهای آنالیز بک‌لینک رقبا است؛ اما کاملاً رایگان است.

• Buzz Sumo

یکی از ابزارهای پولی برای آنالیز بک‌لینک رقبا و سایت خودمان است که اطلاعات جامعی درباره محتواهای سایت رقیب، بک‌لینک‌ها، صفحاتی که بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شوند و اینکه چه محتوایی بیشترین بک‌لینک را به‌عنوان بازخورد می‌گیرد در اختیار مدیر وب‌سایت قرار می‌دهد.

• Linkody

یکی از ابزارهایی است که آنالیز بک‌لینک رقبا را به‌صورت دستی را برای همیشه متوقف کرده است. استفاده رایگان از آن به مدت 30 روز امکان‌پذیر است، سه دلیل اساسی برای استفاده از این نوع بک‌لینک وجود دارد:

 هر زمان که لینکی را به دست می‌آورید یا از دست می‌دهید به شما اطلاع می‌دهد

 شناسایی آسان لینک‌های اسپم

 بررسی دقیق سایت رقبا

همچنین این بک‌لینک، یکی از بهترین ابزارها برای آنالیز بک‌لینک‌های پروفایلی است. هر زمان لینکی را گم کردید، با این ابزار می‌توانید آن را پیدا کنید. علاوه‌برآن زمانی که لینک‌های جدید پیدا کردید، با این ابزار ارزشمند می‌توانید آنها را ردیابی کنید. پروفایل شما همیشه در حال تغییر است و باید متناسب با آن پیشروی داشته باشید.

• Monitor Backlinks

اگر بخواهیم این ابزار رقابت بک‌لینک را در یک جمله تعریف کنیم، باید بگوییم: ساده‌ترین راه برای بررسی بک‌لینک‌های رقبای خوب و بد. این ابزار اطلاعات مفیدی را در زمینه بک‌لینک‌های مناسب رقبا به شما می‌دهد، مثلاً شما می‌توانید برای وب‌سایت رقبای خود اعلان تنظیم کنید تا فرایند لینک‌سازی آنها را مورد بررسی قرار دهید؛ اما تنها این نیست . ویژگی جالب Monitor Backlinks این است که امکان اتصال آن به‌حساب google analytics است. با این قابلیت هروقت شما لینکی را به دست می‌آورید یا از دست می‌دهید به شما اعلام خواهد شد.

Monitor Backlink معیارهای سئو سایت را می‌کند. معیارهایی مانند: وضعیت آنالیز بک‌لینک رقبا، تعداد لینک‌های خارجی، ترافیکی که به‌ازای هر بک‌لینک در سایت به وجود می‌آید، اعتبار دامنه، اعتبار صفحه.

• Rank Signals

Rank Signals یکی دیگر از ابزارهای آنالیز بک‌لینک رقبا است که علاوه بر بررسی لینک‌های خارجی رقبا، اطلاعاتی درباره تعداد فالوورهای آنها در رسانه‌های اجتماعی، رتبه الکسا و رتبه صفحه به ما می‌دهد. ابزار Rank Signals رایگان است؛ اما برای ارائه یک گزارش کامل باید یک اکانت تهیه کنید.

• Open link Profiler

یکی از بهترین ابزارهای آنالیز بک‌لینک رقبا Open Link Profiler است که قابلیت‌های گسترده‌ای دارد. کافی است شما یک URL وارد کنید و یک پروفایل بک‌لینک تحویل بگیرید. این ابزار اطلاعاتی مانند اینکه سن بک‌لینک‌ها چقدر است، از کدام کشورها بک‌لینک ایجاد می‌شود، نوع صنعت و غیره را به مدیر وب‌سایت می‌دهد.

این ابزار همچنین به شما امکان حذف‌کردن بک‌لینک را می‌دهد. فیلترهای زیادی برای مرتب‌کردن داده‌ها و اطلاعاتی که شما نیاز دارید وجود دارد که ابزار Open Link Profiler این فیلترها را دارد.

پروژه های ما
همیاران ما