امروزه کاربران از نمایشگرهای مختلفی در ابعاد بزرگ و کوچک برای دستیابی به صفحات اینترنت استفاده میکنند؛ بنابراین سایتی میتواند در فضای وب موفق باشد که بتواند به همه کاربران مراجعهکننده به سایت خدمات مناسب ارائه دهد.
حدود 50 درصد از کاربران از موبایل و تبلت برای مشاهده سایتها استفاده میکنند و درصورتیکه قالب سایت شما نمایش درستی در موبایل و تبلت نداشته باشد کاربران بسیاری را از دست خواهید داد. زیرا این دسته از کاربران پس از ورود به سایت درصورتیکه نتوانند مطالب آن را بهراحتی مطالعه نمایند سایت را ترک میکنند و وارد وبسایت دیگری میشوند که بهدرستی در دستگاه آنان نمایش داده شود.
سایت شما حتماً باید یک سایت واکنشگرا باشد.کلیه وبسایتهایی که در دلتا گروپ طراحی میشوند، کاملاً ریسپانسیو هستند و با تمامی نمایشگرهایی که میتوان سایت را مشاهده کرد، سازگاری دارند.
مزیتهای یک سایت واکنشگرا چیست؟
-
سازگاری با انواع صفحهنمایشها در سایزهای مختلف مانند موبایل، تبلت و لپتاپ و ...
-
نمایش مناسب سایت در طیف وسیعی از مرورگرهای جدید و قدیمی ...
-
انعطافپذیری بالا و کارآمد
-
مقرونبهصرفه بودن (به نسبت طراحی سایت با نسخه موبایل)
-
کسب رتبه بهتر و بالاتر در گوگل
-
افزایش قدرت سئو سایت (به دلیل پوشش همه کاربران)
-
افزایش بازدیدکنندگان سایت
-
شناختهشدن بهتر آن توسط موتورهای جستوجو
سایتهای موبایل در مقابل طراحی سایت واکنشگرا
سایتهای ریسپانسیو برای تمامی دستگاهها url و html یکسانی دارند، این امر باعث میشود که گوگل دسترسی راحتتری به محتوای سایت داشته باشد.
ولی وقتی که برای موبایل سایتی جداگانه طراحی و منتشر کنیم، url و html سایت مخصوص موبایل با سایت طراحی شده برای کامپیوتر متفاوت است به همین دلیل گوگل با کراولیهای ایندکس خود برای نسخههای مختلف نشانههای خاص خود را ذخیره و ارزیابی میکند، این موضوع تأثیرات منفی در روند رتبهبندی گوگل دارد.
یکی از دلایل دیگری که گوگل طراحی وبسایت ریسپانسیو را توصیه میکند این است که همه محتوا در یک وبسایت و یک URL قرار میگیرد و این امر باعث میشود تا کاربران بتوانند با سایت تعامل بهتری داشته باشند و سایت را به اشتراک بگذارند.
به طور مثال فرض کنید، شما قصد دارید مطلبی از یک سایت را از طریق فیسبوک با دوستتان به اشتراک بگذارید حال اگر این سایت برای موبایل طراحی شده باشد و دوست شما با لبتان فیسبوک خود را چک کند، مطلب به اشتراک گذاشته شده با همان فرمت طراحی شده برای موبایل بارگذاری میشود که این امر اصلاً کاربرپسند نیست.
به طور مثال حالتی را در نظر بگیرید که شما یک مطلبی را از روی یک سایت طراحی شده برای موبایل در فیسبوک با کسی به اشتراک میگذارید.
امروزه تجربه کاربری (user experience) یک فاکتور خیلی مهم در رتبهبندی سایت شما در گوگل است و به همین دلیل طراحی ریسپانسیو وبسایت روی سئو سایت تأثیر مثبت دارد.
چگونه تشخیص دهیم که یک وبسایت ریسپانسیو است یا خیر؟
برای تشخیص ریسپانسیو بودن یک سایت (درصورتیکه به موبایل و تبلت دسترسی نداشتید)، سایت موردنظر را در لپتاپ یا کامپیوتر باز کنید و عرض مرورگر را بهآهستگی کموزیاد کنید. اگر سایت ریسپانسیو باشد مشاهده میکنید که اندازه و چیدمان اجزاء آن مطابق با تغییر عرض صفحه تغییر میکند بهگونهای که هیچ اسکرول افقی ظاهر نمیشود. اما در سایتهای غیر ریسپانسیو چنین موضوعی اتفاق نمیافتد و اسکرول افقی لازم است تا بتوان قسمتهای پنهان شده چپ و راست صفحه را مرور کرد.
تصاویر زیر یکی از نمونه کارهای طراحی سایت واکنشگرا (طراحی شده در شرکت طراحی سایت تهران وب وان) را در عرضهای مختلف نشان میدهد.
اشتباهات رایج در طراحی سایت ریسپانسیو
امروزه، همه ما اهمیت دستگاههای تلفن همراه را در پیشبرد اهداف بازاریابی اینترنتی میدانیم. با افزایش تعداد کاربران تلفن همراه، اهمیت ایجاد وبسایتی که از انواع دستگاهها پشتیبانی میکند بیشتر میشود.
بنابراین، طراحی مناسب رابط گرافیکی (ui) و در نهایت ایجاد یک تجربه کاربری مناسب (ux) میتواند کیفیت وبسایت شما را افزایش داده و در نهایت منجر به نرخ بالای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان شود.
امروزه بسیاری از طراحان سایت که برای طراحی سایت پروژههای مشتریان خود از روش طراحی ریسپانسیو استفاده میکنند گاهی اوقات دچار خطاهایی میشوند که در ادامه به بررسی برخی از آنها میپردازیم:
استفاده از متنهای طولانی در وبسایت
متنهای یک وبسایت میبایست کوتاه باشد مخصوصاً برای کاربران موبایل، چراکه این دستگاهها دارای صفحهنمایش کوچکی هستند و خواندن متنها و عناوین طولانی میتواند برای کاربر مشکل باشد. استفاده از فونت ریز و نامناسب نیز میتواند مشکلاتی برای خواندن کاربران موبایل ایجاد نماید.
متون طولانی خود را یکباره به کاربر نمایش ندهید و از گزینههای ادامه مطلب و یا اطلاعات بیشتر استفاده نمایید. در هنگام طراحی سایت ریسپانسیو با استفاده از css سایز فونت متنها و عناوین را در بهدرستی انتخاب کنید تا کاربر مرور چشمی بهتری در دستگاه موبایل خود داشته باشد. دکمههای ادامه مطلب را با نوشته بزرگ و چشمگیر و بهصورت رنگی طراحی کنید.
غیرفعال بودن شمارهتلفن
بعضی وبسایتها در بالای سایت، شماره تماس خود را درج میکنند. این شماره گاهی یک تصویر و یا یک نوشته است، شما باید یک لینک تماس تلفنی در سایت خود قرار دهید تا کاربران تلفن همراه بتوانند بهراحتی با لمس آن اقدام به شمارهگیری کند.
تمرکز بر روی دستگاههای خاصی
هنگامی که روی طراحی ریسپانسیو کار میکنید، نمیتوانید فقط به دسکتاپ و دستگاه تلفن همراه فکر کنید. زیرا دستگاههای زیادی وجود دارد که باید سایت در آنها آزمایش شود. افراد ممکن است از تلویزیونهای هوشمند مجهز به اینترنت، به سایت شما مراجعه کنند. این بدان معناست که شما باید یک رابط کاربری بومی برای همه دستگاهها ایجاد نمایید.
توسعهندادن وبسایت برای تلفنهای لمسی
امروزه اکثر دستگاهها دارای صفحات لمسی هستند، حتی بسیاری از لپتاپها نیز این قابلیت را دارا هستند؛ بنابراین هنگام ایجاد یک سایت ریسپانسیو از اهمیت کنترل لمسی غافل نشوید. اندازه انگشت کاربران را برای کلیک در نظر داشته باشید.
استفاده از تصاویر با عرض ثابت
به طور معمول در بسیاری از سایتها مطالب به همراه عکس به نمایش گذاشته میشوند. اگر عکسهای به کار گرفته شده دارای عرض ثابتی باشند، عملیات ریسپانسیو کردن سایت با مشکل مواجه خواهد شد. تصور کنید سایتی را با تبلت بازکرده و مطالب همگی بهصورت منظم و خوانا قرار دارند؛ اما عکس قرار گرفته در بین مطالب از کادر صفحه بیرون است. این مشکل را باید با استفاده از واحدهای نسبیتی حل کرد.
سخن پایانی
اجتناب از اشتباهات رایج در طراحی سایت ریسپانسیو بسیار ضروری است. زیرا همانطور که در بالا ذکر شد درصد بسیار زیادی از بازدیدکنندگان وبسایت از طریق موبایل و تبلت سایت موردنظر را مشاهده میکنند.
ریسپانسیو بودن یا نبودن سایت اثر مستقیم بر روی دیدهشدن سایت دارد. ممکن است که هزینههای بسیار زیادی صرف طراحیهای گرافیکی و ساختار اصلی سایت کنید؛ اما سایت با استقبال خوبی همراه نباشد و این بدان دلیل است که ریسپانسیو بودن آن را در نظر نگرفتهاید.